Bałam się tego obrazka - na szczęście w grze Sherlock nie wygląda, jakby urwał się z CSI. |
Nie wiem, co powiedzieć. Naprawdę. Skończyłam wczoraj grę –
jarałam się, byłam zachwycona i w ogóle, w dodatku było mi smutno, że to już i
że teraz nie bardzo wiem, w co włożyć ręce. Potem przeczytałam dwie recenzje
(na gram.pl i na gikzie, bo na grach-online to tylko przejrzałam pobieżnie przed
chwilą – w gruncie rzeczy one wszystkie są bardzo zbliżone w treści) i zaczęłam
się zastanawiać: skoro Sherlock Holmes: Crimes and Punishments
to gra tak gówniana, dlaczego ja się tak doskonale bawiłam przez te paręnaście
godzin rozwiązywania sześciu zagadek?
Po chwili zastanowienia chyba widzę dwie przyczyny: 1) nie
jestem grową wyjadaczką i nie uważam, żeby gra była coś warta tylko wtedy, gdy
zwycięstwo będzie okupione wieloma tygodniami pełnymi krwi, potu i łez; 2)
jestem kobietą – i na grę patrzę po babsku: fajny którykolwiek bohater? Yay,
gram! A, co tu dużo gadać, Sherlock jest fajny. Bardzo fajny. Zauroczył mnie
zupełnie w Testamencie (śmieszna
rzecz, swoją drogą: ostatni raz o jakiejkolwiek grze pisałam przeszło rok temu i była to
właśnie poprzednia odsłona serii o Sherlocku), ugruntował swoją pozycję we
Froowym serduszku w Zbrodni i Karze.
Przede wszystkim chodzi o głos. Nie mam pojęcia tak naprawdę, czy w Testamencie głos detektywowi też
podkładał Kerry Shale – nie udało mi się znaleźć takich informacji (wiem tylko tyle,
że już nie Rick Simmonds). Nie zmienia to faktu, że uwielbiam głos Sherlocka
Holmesa. Rzekłam. Natomiast cała Holmesowa stylówa, ta surowa, pociągła twarz i
uważne spojrzenie ze wszech miar przypominają mi bohatera Przygód Sherlocka Holmesa z lat osiemdziesiątych, gdzie w główną
rolę wcielił się Jeremy Brett. W grze kierujemy poczynaniami Bretta z lepszym
głosem, no. Wewnętrzna fangirl piszczy z radości.
Natomiast nie ukrywam, że – chyba w ramach kontrastu do
głównego bohatera – niemożebnie działał mi na nerwy Watson. To znaczy właściwie
postać była w porządku, bardzo mi pasował, miał jednak dwa główne problemy: po
pierwsze, tak naprawdę równie dobrze mogłoby go nie być, bo jego rola była
znikoma. Po drugie… cóż, był. Był zawsze w najmniej odpowiednich miejscach w
nieodpowiednim czasie. To znaczy: sterczał zawsze tam, gdzie właśnie chciałam
przejść. I sterczał tak, ani go obejść, ani przeskoczyć, ani przesunąć. W
dodatku nie było opcji, żeby go zastrzelić. Miałam cichą nadzieję, że jeśli
rozwiążę wszystkie sześć spraw, w ramach bonusu odblokuje mi się zagadka
tajemniczej śmierci doktora Johna Watsona, ale nic z tego. I tak całkiem fajna
postać przeistoczyła się w grze w irytującą, bezużyteczną zawalidrogę. Szkoda.
Teraz wiem, że on wcale nie strzelał do waz. Naprawdę próbował ustrzelić Watsona. Tak bardzo rozumiem... |
Ale czas napisać coś o samej grze, prawda? No więc tak:
sześć oddzielnych, niepowiązanych ze sobą spraw – to ma swoje wady i zalety. Z
jednej strony trudno się naprawdę wkręcić w daną historię, bo jak tylko
zaczynamy się wczuwać, ona się kończy i startujemy znów od zera. Z drugiej
jednak, to daje fajną możliwość zrobienia sobie growego serialu. Sprawa-dwie na
wieczór i idziemy spać, jutro kolejny odcinek. Do takiego bezstresowego,
casualowego grania mogłoby tych spraw być nawet więcej, wtedy naprawdę miałabym
swój serial.
Dalej: poziom trudności. W recenzjach głównym zarzutem jest
to, że gra jest za łatwa. Że twórcy prowadzą gracza za rączkę, dokładnie wiemy,
w którym momencie trzeba uruchomić wyobraźnię, w którym trzeba się uważniej
przyjrzeć, na co kiedy kliknąć i tak dalej. No cóż… to prawda, gracz jest
prowadzony za rączkę. Nawet mi wydawało się trochę głupie, że gra nie pozwala
mi samej obstawiać, czy w danej stodole muszę użyć uważniejszego patrzenia czy
jednak nie i że nie mogę sama co jakiś czas klikać we wskazówki, żeby się
przekonać, czy już mogę dojść do jakiejś konkluzji czy jednak nie. Natomiast
same historie uważam za ciekawe i fajne. Nie nudziło mnie zaglądanie pod
mankiety i za kołnierzyki każdemu napotkanemu człowiekowi – wciąż uważam to za
fajną umiejkę. Tak, nie zawsze te obserwacje na coś się przydawały. Ale przecież
zaczynając z kimś rozmowę, detektyw na wszelki wypadek wypatruje wszystkiego,
co w ogóle może mu się przydać. Nie ma możliwości zgadnąć, które faktycznie się
przydadzą, no nie? Fajnymi umiejkami zresztą było też wspomniane już uważniejsze patrzenie i przede wszystkim - wyobraźnia, dzięki której odtwarzaliśmy sekwencje wydarzeń. Aż szkoda, że nie dawało się tego używać częściej.
Jeśli idzie o łamigłówki, to ich problemem dla mnie nie
było raczej to, że są za łatwe, ale to, że niemal wszystkie są takie same.
Dopasowujemy wzorek na obracającym się cylindrze – i to tyle.
Tu muszę zaznaczyć, że opowiadania Doyle’a czytałam. Dawno,
więc niewiele z nich pamiętam – a już na pewno nie tyle, żeby rozpoznać, które
sprawy są wyciągnięte żywcem z prozy, a które wymyślili twórcy gry. Ale jeśli
mam być szczera, to sięgnięcie do literackich oryginałów uważam za fajny akcent
i liczę jako plus.
Tak, wiem: gra ma swoje wady. Zwłaszcza dotkliwe dla
wprawionych graczy. Mnie one nie bolały. Ja miałam postać do lubienia i fajny
klimat. Szczerze mówiąc, mi to zupełnie wystarczy. Bawiłam się świetnie i jest
mi smutno, że gra się skończyła, nawet jeśli to nie kac. Chciałabym jeszcze.
Nawet jeśli to Testament budził
większe emocje, bo przecież tam na celowniku był sam detektyw. Crimes and Punishments to… cóż, taki
zbiór ciekawych opowiadań. Myślę, że Doyle by bardzo approved. W każdym razie dla mnie to
był zakup ze wszech miar udany.
Crimes and Punishments chyba nie jest złe (jeszcze nie grałem) - po prostu wzbudziło za duże oczekiwania. Mamy modę na Sherlocka, wybory moralne w grach i ich epizodyczność (dwa ostatnie świetnie rozegrało The Walking Dead). Dodaj do tego jakieś niedoróbki techniczne i starych growych wyjadaczy, a wyjdzie wyjątkowo ostra recenzja :)
OdpowiedzUsuńPoza tym, o ile się orientuję, niesłychanie ciężko zrobić klasyczną detektywistyczną grę, taką ze zbieraniem dowodów, szukaniem śladów i dedukcją. Najczęściej wychodzi ci interaktywny film (też ostatnio modna forma), albo klasyczna przygodówka, w której klikasz pompką na kurę, żeby uzyskać motorower :) Z chęcią sam bym sprawdził, jak twórcy z tego wybrnęli, ale ma problem. Z filmiku na gikz wynika, że epizody adaptacjami oryginalnych opowiadań, a ja właśnie czytam "Księga wszystkich dokonań Sherlocka Holmesa" - i tym sposobem spojluję sobie rozgrywkę.
Co do Watsona - to naprawdę ciężka do napisania postać. Nawet samemu Conan Doylowi nie do końca wychodziła.
Z tego co kojarzę, tylko dwie sprawy faktycznie były adaptacjami opowiadań - wciąż więc zostają 4 bez spoili. Ale jak wspomniałam: czytałam wieki temu, więc w sumie nie bardzo wiem... Faktem jest, że w Crimes and Punishments rozwiązujemy sprawę niejakiego Black Petera, a ja właśnie rżnę w Sherlock Holmes: Nemesis i dopiero zauważyłam, że nad drzwiami na Baker Street wisi harpun po Black Peterze właśnie. :D
UsuńZ Watsonem imho jednak wdupili. Bo w Testamencie, a teraz też w Nemesis, z którym się zmagam, Watson... cóż, ok, nadal potrafi wleźć w drzwi i mnie przyblokować, ale przynajmniej ma jakąś rolę fabularną. Widzę sens jego istnienia w grze. W Zbrodni... tego sensu nie było - był, bo po prostu w tej historii musiał być, bo zawsze jest. Szkoda.
W ogóle dopiero po napisaniu notki wykminiłam, że chyba miało być na początku 7 spraw, ale nie wiem - budżet sprawił, że jednak ograniczyli się do sześciu? Ot, niby nic. Ale mi się marzy taka siódma sprawa, która jakoś spina te sześć poprzednich, albo stanowi wyraźną konsekwencję dokonanych wcześniej wyborów czy coś... Ech, cóż. Takie tam przemyślenia na boku. :)
"Testament" bardzo mi się podobał, dlatego i na tę grę się chyba zdecyduję. Wielka szkoda jeno, że tu to będą oddzielne historie.
OdpowiedzUsuńW klimatach detektywistycznych gorąco polecam L.A.Noire, które z perspekywy czasu wydaje mi się niesłusznie zapominane przez wielu.
Zgdadam się. Mi też się podobało i też chciałbym taką siódmą sprawę wiązżacą inne wątki, bo zakończenie tego "głównego" wątku było za szybkie. Z Watsonem, rzeczywiście nie do końca wyszło bo jedyne co robił u mie w grze to zjakiegoś powodu próbował przechodzić przez ściany. Nawet Toby miał większy wpływ na fabułę od niego. Cylindry były bardo irytujące. Nie zmienia to ftego, że naprawdę bardzo mi się podobało
OdpowiedzUsuń